U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.


Nieuws

Vernieuwde website

We heten u van harte welkom op de vernieuwde website van Hugo van Neck. Zoals u ziet heeft de website wat meer kleur gekregen en hebben we meer verwijzingen toegevoegd naar de verschillende (social) media en is de site geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.


 

 


Interview Pianowereld

“Pianospelen heeft voor mij een zekere verwonding”

DOWNLOAD PDF

 

Kreutzersonate

DOWNLOAD PDF


Hugo van Neck Jan Vayne gaven vrijdagavond een indrukwekkend

 vrij concert in de Bethelkerk, waarbij zij gebruik maakten van diverse tijdstijlen.

Beide pianisten begonnen hun ruim twee uur durende concert met de melodie ‘Alle menschen werden Brüder’ uit Beethovens negende symfonie.

Zij speelden met groot gemak en goede diepgang. Het stuk kenmerkte zich met de wat strengere stijl die in Beethovens tijd gebruikelijk was. Virtuoos klonk de muziek met een sterke dynamiek, wat overigens ook in de andere improvisaties doorklonk.

Hugo van Neck speelde vervolgens de bekende Impromptu nr. 3 in ges van Schubert. Met verfijnde toets werd het stuk gespeeld en de diepgang die het had liet bij het publiek diepe indruk achter. Jan Vayne improviseerde op verzoek van iemand uit de zaal op het thema uit Schindlers List. Bij deze improvisatie viel het beschouwende karakter op. Van Neck speelde nog variaties over ‘Merck toch hoe sterck’ uit Valerius gedenkklanken.

Van Neck heeft een geweldige techniek, die hij toepaste in zijn improvisaties. Veel snelle passages, die afgewisseld werden door lichte gedeelten. Jan Vayne bespeelde het orgel in de Bethelkerk met hetzelfde gemak als hij deed op de vleugel. Hij open

Hugo van Neck speelde voor de pauze nog Bach in moderne stijl met veel vuurwerk, dat ook in de andere muziek te horen was. Als laatste improvisatie voor de pauze speelde de beide concertgevers gezamenlijk klassieke thema’s. Zij speelden dwars door elkaar heen met muziek uit Tjaikovsky’s eerste pianoconcert, gospelmuziek en ‘Gershwins Porgy’. Het concert zette zich voort met dezelfde intentie, zodat het een feest werd voor de aanwezigen. Ook Van Neck bespeelde het orgel van de Bethelkerk in fugastijl. Een mengeling van barok en klassieken. Tot slot van dit unieke concert speelden de beide concertgevers een improvisatie over verschillende Hollandse liedjes. Het werd een geweldig concert dat goed in de smaak viel bij het publiek, dat de concertgevers beloonde met een hartelijk spontaan applaus.de heel somber met onweertonen in het pedaal, waarbij hij op het manuaal de wind liet loeien en gieren bij de muziek van ‘Hoor de wind waait door de bomen’.

Bron: BarneveldVandaag.nl